top of page
AdobeStock_294334907 [Przekonwertowany]-

Cytaty

Garchen Rinpocze - przypomnienia o dobroci,
wspóÅ‚czuciu i Twojej prawdziwej naturze

​

Samają jest miłość

PodstawÄ… praktyki Wadżrajany jest samaja. Wielu moich starszych uczniów o tym wie, ale ponieważ mogÄ… tu być poczÄ…tkujÄ…cy, wyjaÅ›niam zatem, że samajÄ…, podstawowÄ… samajÄ… lub rzeczywistÄ… samajÄ… jest miÅ‚ość i ta miÅ‚ość  jest wiÄ™ziÄ…, która Å‚Ä…czy nas przez wiele wcieleÅ„. To jest więź pomiÄ™dzy uczniami, pomiÄ™dzy lamami i uczniami i tak dalej. JeÅ›li nie pozwolimy, aby ta więź wygasÅ‚a, jeÅ›li nie przerwiemy tej wiÄ™zi miÅ‚oÅ›ci, to w przyszÅ‚oÅ›ci, w kolejnych wcieleniach, bÄ™dziemy siÄ™ ponownie spotykać, pomagać sobie i przynosić sobie nawzajem pożytek.  JeÅ›li natomiast przerwiemy samajÄ™, tÄ™ więź miÅ‚oÅ›ci, która nas Å‚Ä…czy, wtedy w przyszÅ‚oÅ›ci możemy sobie tylko nawzajem szkodzić. Tak wiÄ™c samaja  pomiÄ™dzy uczniami oraz miÄ™dzy uczniami i lamÄ… jest bardzo cenna i ważna. Koniecznie trzeba o niÄ… dbać i nie pozwolić, aby zostaÅ‚a przerwana. DziÄ™ki temu, że dotychczas mieliÅ›my tÄ™ pozytywnÄ… samajÄ™, dlatego teraz wspólnie praktykujemy WadżrajanÄ™. I  aby w przyszÅ‚oÅ›ci przynosić sobie nawzajem pożytek ważne jest, abyÅ›my wszyscy zachowywali naszÄ… samajÄ™ i nie dopuÅ›cili do powstania gniewu czy zazdroÅ›ci pomiÄ™dzy nami. I tego uczÄ… tantry: jeÅ›li bÄ™dziemy zachowywać naszÄ… samajÄ™, osiÄ…gniemy najwyższe siddhi w ciÄ…gu siedmiu wcieleÅ„.
 

Podstawa praktyki

Kiedy pojawia siÄ™ w tobie pragnienie pomagania innym twoja mÄ…drość wzrasta. I odwrotnie, kiedy utrzymujesz uważnÄ… Å›wiadomość, twoje pragnienie przynoszenia pożytku innym zwiÄ™ksza siÄ™. Na poczÄ…tku trenuj swój umysÅ‚ w siamacie [szine] miÅ‚oÅ›ci. Poprzez ciÄ…gÅ‚Ä… praktykÄ™ zyskasz osobiste doÅ›wiadczenie i zobaczysz efekty praktyki. Wykonywanie praktyki i jej powtarzanie jest jedynÄ… metoda, aby być szczęśliwym. JeÅ›li nie porzucisz pragnienia wÅ‚asnego szczęścia i pochodzÄ…cych z niego negatywnych emocji, nigdy nie znajdziesz prawdziwego szczęścia. JeÅ›li nie zaprzestaniesz tworzyć przyczyn cierpienia, nie bÄ™dziesz miaÅ‚ innego wyboru, jak cierpieć i nie bÄ™dziesz mógÅ‚ na to nic poradzić. Karma to nie jest coÅ› co Budda sobie  wymyÅ›liÅ‚. DziÄ™ki swojej wszechwiedzy Budda dostrzegÅ‚ jak naprawdÄ™ sprawy siÄ™ majÄ… i ze wzglÄ™du na swoje wspóÅ‚czucie ukazaÅ‚ nam to. Budda ukazaÅ‚ nam, że z samej natury wspóÅ‚czucia i życzliwoÅ›ci wynika szczęście a z natury lgniÄ™cia do „ja” cierpienie. Im silniejsze jest nasze lgniÄ™cie do „ja” tym mniej jesteÅ›my w stanie troszczyć siÄ™ o innych. Wszystko, czego Budda nauczaÅ‚ w trzech pojazdach: Pratimokszy, Bodhisattwów i Wadżrajany, sÄ… to metody rozwijania bodhiczitty. Metody te muszÄ… zostać zastosowane i w ich praktyce trzeba wytrwać , nie można jednak oczekiwać natychmiastowych rezultatów. Twoja praktyka jest dla dobra wielu przyszÅ‚ych wcieleÅ„. Budda powiedziaÅ‚: „JeÅ›li chcesz wiedzieć, dokÄ…d pójdziesz, spójrz na swoje obecne dziaÅ‚ania.” Tylko wtedy kiedy ufasz prawu karmy, prawu przyczyny i skutku bÄ™dziesz w stanie praktykować prawdziwÄ… DharmÄ™ i zrozumieć, jak cenna jest wyrozumiaÅ‚a cierpliwość i miÅ‚ość. JeÅ›li nie masz tego jako podstawy, wszystkie inne praktyki nie dadzÄ… znaczÄ…cych rezultatów.
 

Trzy klejnoty

Kiedy mówimy o Trzech  Klejnotach to w rzeczywistoÅ›ci sÄ… one zawarte w twoim umyÅ›le. Twój wewnÄ™trzny Budda to twoja pierwotna Å›wiadomość, twoja wewnÄ™trzna Dharma to miÅ‚ość i wspóÅ‚czucie. Chociaż Budda nauczaÅ‚ 84 000 różnych nauk Dharmy, ich esencjÄ… jest miÅ‚ość.  JeÅ›li wzbudzisz miÅ‚ość,  pierwotna Å›wiadomość pojawi siÄ™ w naturalny sposób.  JeÅ›li odrzucisz przyczyny cierpienia,  wtedy nie bÄ™dzie podstawy, żeby ono siÄ™ rozwijaÅ‚o.

bottom of page