top of page
1-logo 2020 tw.png

Linia Drikung Kagju

Linia Drikung Kagju Drikung (pisane również „Drigung” i rzadziej „Drikhung”) Kagju jest liniÄ… przekazu buddyzmu tybetaÅ„skiego, która podkreÅ›la prymat praktyki zmierzajÄ…cej do bezpoÅ›redniej realizacji natury rzeczywistoÅ›ci. Praktyka jest tutaj rozumiana jako zintegrowane i caÅ‚oÅ›ciowe podejÅ›cie obejmujÄ…ce uczenie siÄ™, refleksjÄ™ lub kontemplacjÄ™ oraz medytacjÄ™.  Linia posiada, jako podstawÄ™ przekazywania nauk grupÄ™ uczonych nauczycieli, którzy sÄ… dobrze wyszkoleni w wyjaÅ›nianiu i przekazywaniu Dharmy lecz przeważajÄ…ca reszta osób zachÄ™cana jest do tego, by po prostu wzięła sobie do serca podstawowe nauki i praktykowaÅ‚a je z oddaniem. Tradycyjnie mówi siÄ™, że praktyka skÅ‚ada siÄ™ z trzech aspektów: PoglÄ…du, Medytacji i PostÄ™powania. WyjÄ…tkowym PoglÄ…dem Drikung Kagju sÄ… specjalne nauki Kjobpy Dżigtena  Sumgöna znane jako  Gongchig lub Jedyna Intencja (ang. Single Intent). JeÅ›li chodzi o medytacjÄ™, to Drikung Kagju, tak jak inne linie Kagju, uznaje MahamudrÄ™ (tak jak nauczaÅ‚ jej Gampopa i jego nastÄ™pcy) jako „Å›cieżkÄ™ wyzwolenia” a „Sześć Dharm Naropy” jako „Å›cieżkÄ™ metody” i ogólnie zaleca praktykÄ™ caÅ‚oÅ›ciowÄ…, która Å‚Ä…czy te dwie Å›cieżki. Drikung Kagju specjalizuje siÄ™ systemie mahamudry znanym jako „PiÄ™cioraka Åšcieżka” (tyb. ngaden; ang. Five-fold Path) lub „PiÄ™cioczęściowa Åšcieżka” (ang. Path in Five Parts). Pięć części odnosi siÄ™ do bodhiczity, jogi bóstwa, guru jogi, mahamudry oraz dedykacji. Wreszcie „jedność Mahamudry i moralnej etyki” zwięźle oddaje nauki Drikung Kagju o PostÄ™powaniu.

Historia

Można powiedzieć, że Drikung Kagju zostaÅ‚o zapoczÄ…tkowane jako odrÄ™bna linia w roku 1179 roku, kiedy Kjobpa Dżigten Sumgön zaÅ‚ożyÅ‚ klasztor Drikung Thil Ogmin Jangchub Ling w dolinie Drikung, poÅ‚ożonej ok. 120 km na póÅ‚nocny wschód od Lhasy. Za życia Dżigtena Sumgöna, gromadziÅ‚y siÄ™ wokóÅ‚ niego w Drikung dziesiÄ…tki tysiÄ™cy uczniów. W kolejnych latach po jego Å›mierci linia nadal rozwijaÅ‚a siÄ™ i szybko rozrastaÅ‚a. W pewnym momencie, pojawiÅ‚o siÄ™ nawet wÅ›ród TybetaÅ„czyków powiedzenie, że jeÅ›li miaÅ‚o siÄ™ odbyć pielgrzymkÄ™ do centralnego Tybetu, to najlepiej byÅ‚o pozostawić sobie klasztor Drikung Thil na jej koniec, ponieważ zobaczenie go jako pierwszego powodowaÅ‚o, że wszystkie inne klasztory i miejsca wydawaÅ‚y siÄ™ maÅ‚o istotne. W odniesieniu do tego okresu rozkwitu, Jamgön Kongtrul Lodrö Taye pisaÅ‚, że „wszystkie góry wypeÅ‚nione sÄ… pustelnikami z Drigung i wszystkie doliny przepeÅ‚nione sÄ… patronami Drigung.”  JednoczeÅ›nie, podobnie jak inne klasztory w Tybecie, Drigung zaznaÅ‚ również okresów upadku i ruiny – prawdopodobnie tymi najbardziej tragicznymi byÅ‚o caÅ‚kowite zniszczenie w 1290 i caÅ‚kowita dewastacja po 1959 roku. Ale niezależnie od wzlotów i upadków, czysta linia przekazu pozostaÅ‚a nienaruszona. DziÄ™ki temu do dnia dzisiejszego nauczyciele Drikung Kagju, prowadzeni przez dwóch dzierżawców tronu, praktykujÄ… i przekazujÄ… cenne nauki linii na caÅ‚ym Å›wiecie. JeÅ›li chcesz poznać peÅ‚nÄ…, rzetelnie opisanÄ… historiÄ™ Drikung Kagyu, odwiedź oficjalnÄ… stronÄ™ Drikung Kagyu.

ZaÅ‚ożyciel Drikung Kagju – Dżigten Sumgon

Pan Dżigten Sumgon (sanskryt: Ratna Szri) (1143-1217)  ucieleÅ›nienie Buddów trzech czasów i reinkarnacja Arja Nagardżuny. NależaÅ‚ do rodziny Kyura, jednego z najważniejszych klanów Tybetu, zwanego klanem Miu Dhondruk. PojawiÅ‚ siÄ™ w pomyÅ›lnym czasie i miejscu, bÄ™dÄ…c inspiracjÄ… dla osób zdecydowanych uwolnić siÄ™ od samsary. W mÅ‚odoÅ›ci spotkaÅ‚ wielkich mistrzów, otrzymaÅ‚ wszystkie aspekty nauk, aż w koÅ„cu spotkaÅ‚ Pana PhagmodrupÄ™, od którego otrzymaÅ‚ peÅ‚ne nauki linii przekazu. Aby zintegrować je ze swoim umysÅ‚em praktykowaÅ‚ nocÄ… i dniem, aż do osiÄ…gniÄ™cia w wieku trzydziestu piÄ™ciu lat Stanu Buddy w Jaskini Echung.

Dzigten Sumgon medytowaÅ‚ z oddaniem w Jaskini Echung. I tak jak mary pojawiÅ‚y siÄ™ jako przeszkody na drodze do oÅ›wiecenia  Panu Buddzie a Tsering Chenga i inni próbowali przeszkodzić Milarepie tak zamanifestowaÅ‚ siÄ™ ostateczny owoc karmy Dżigtena Sumgona i zachorowaÅ‚ on na trÄ…d. StaÅ‚ siÄ™ wtedy bardzo przygnÄ™biony i pomyÅ›laÅ‚, „Teraz powinienem umrzeć w tym samotnym miejscu i przenieść mojÄ… Å›wiadomość.” WykonaÅ‚ pokÅ‚ony przed wizerunekiem AwalokiteÅ›wary, który byÅ‚ wielokrotnie pobÅ‚ogosÅ‚awiony przez PhagmodrupÄ™. Przy pierwszym pokÅ‚onie pomyÅ›laÅ‚, „PoÅ›ród czujÄ…cych istot, jestem najgorszy”. Przy drugim pomyÅ›laÅ‚, „Mam wszystkie nauki mojego guru, Å‚Ä…cznie z instrukcjami bardo i przeniesienia Å›wiadomoÅ›ci, nie muszÄ™ bać siÄ™ Å›mierci”. NastÄ™pnie, gdy pomyÅ›laÅ‚, że inne istoty nie majÄ… tych nauk powstaÅ‚o w nim silne wspóÅ‚czucie. W takim stanie umysÅ‚u usiadÅ‚ i wzbudzaÅ‚ w sobie umysÅ‚ wspóÅ‚czucia wobec innych. Jego choroba opuÅ›ciÅ‚a go jak rozwiane chmury odsÅ‚aniajÄ…ce sÅ‚oÅ„ce i w tym momencie osiÄ…gnÄ…Å‚ Stan Buddy. PraktykowaÅ‚ w Jaskini Echung przez siedem lat.

Na proÅ›by ludzi i innych istot zaÅ‚ożyÅ‚ klasztor w Drikung Thil (1179) stajÄ…c siÄ™ zaÅ‚ożycielem linii Drikung Kagju. Jego nauki byÅ‚y skierowane do sÅ‚uchaczy ponad różnicami kulturowymi i dogmatami, ujawniajÄ…c powszechne prawo przyczyn i skutków.  Choć miaÅ‚ setki uczniów, nigdy nie wykluczyÅ‚ żadnej istoty ze swojego serca, chcÄ…c jedynie rozwiać ich cierpienie i doprowadzić je do wolnoÅ›ci od samsary. UcieleÅ›nienie mÄ…droÅ›ci i wspóÅ‚czucia, przeciÄ…Å‚ ich powiÄ…zanie z negatywnymi skÅ‚onnoÅ›ciami. Pan Dżigten Sumgon napisaÅ‚ wiele komentarzy i wyjaÅ›nieÅ„, w tym szczególnie cztery tomy znane jako GÅ‚Ä™bokie WewnÄ™trzne Nauki, w których ofiarowaÅ‚ instrukcje medytacji i porady. Jedno z jego najwybitniejszych dzieÅ‚, Gong Chik, zawiera wszystkie istotne aspekty dyscypliny Winaja, bodhiczitty i tantr. Ten tekst ma wiele komentarzy, zarówno szczegóÅ‚owych jak i zwiÄ™zÅ‚ych, napisanych przez takich mistrzów jak Sherab Jungne, który byÅ‚ uczniem Pana Dżigten Sumgona, VIII KarmapÄ™ i IV Szamarpay oraz Drikung Dharmakirti.


Obecni dzierżawcy tronu

Po Kjobpa Dżigtenie Sumgönie nastÄ…piÅ‚o 21 dzierżawców tronu, z których wszyscy z wyjÄ…tkiem  trzech byli czÅ‚onkami rodziny Kyura z ojcowskiej linii Dżigtena Sumgöna. Chociaż wielu z tych dzierżawców tronu byÅ‚o emanacjami bodhisatwów i mahasiddhów, sukcesja wedÅ‚ug systemu tulku nie pojawiÅ‚a siÄ™  w Drikung Kagju aż do XVII wieku. OdejÅ›cie 24-go dzierżawcy tronu, Widjadhary Rigzina Chodraka (1626-1659) wyznaczyÅ‚o również koniec linii Kyura. Od tego momentu, tulku Chetsanga i Chungtsanga stawali siÄ™ dzierżawcami tronu Drikung. Te dwie linie tulku zostaÅ‚y przepowiedziane przez Dżigtena Sumgöna jako reinkarnacje bodhisatwów, przynoszÄ…ce pożytek  istotom tak jak sÅ‚oÅ„ce i księżyc. Kyabgön Chetsang jest bodhisatwÄ… podobnym do sÅ‚oÅ„ca, doskonaÅ‚Ä… emancjÄ… Buddy WspóÅ‚czucia, natomiast Kyabgön Chungtsang jest bodhisatwÄ… podobnym do księżyca, doskonaÅ‚Ä… emanacjÄ… Buddy MÄ…droÅ›ci. Obecny Kyabgön Chungtsang – 36-ty dzierżawca tronu jest ósmÄ… inkarnacjÄ…, a Kyabgön Chetsang – 37-my dzierżawca tronu jest siódmÄ… inkarnacjÄ….

bottom of page